Jak gotować Shirataki, japoński makaron pochłaniający smak, który nigdy nie staje się mięsisty

Jak gotować Shirataki, japoński makaron pochłaniający smak, który nigdy nie staje się mięsisty

Cokolwiek zrobisz, nie możesz opróżnić paczki shirataki, polać je sosem i nazwać obiadem. Mimo że nie zawierają ryby, shirataki mają silny rybny smak, który trzeba wypłukać i zastąpić innymi smakami.

Shirataki błyszczą w japońskich duszonych potrawach i gulaszach z bogatymi bulionami. Pomyśl o takich potrawach, jak sukiyaki (pory, grzyby shiitake i inne warzywa mieszają się z cienkimi plastrami wołowiny w słodkim bulionie sojowym) i oden (daikon, marchew, jajka i placki rybne gotowane w bogatym bulionie dashi). Shirataki przejmują smaki bulionów, nie tracąc przy tym wyrazistości.

Pomysły na dobry początek

Chociaż odmiany shirataki z tofu i bez tofu mogą być używane zamiennie, poniżej znajdziesz propozycje dla każdego z zastosowań.

Stir-Fry

Japońskie korzenie shirataki wskazują, że doskonale nadaje się on do dań typu stir-fry, w tym takich, do których zwykle używa się bardziej skrobiowego makaronu, jak yakisoba. Zaletą shirataki jest to, że nigdy się nie rozgotuje i nie zamieni w papkę, dlatego należy raczej gotować go dłużej niż krócej, aby zapewnić maksymalne przeniesienie smaku. Poniżej przedstawiam jeden z moich ulubionych sposobów przygotowania, w którym używam tofu fettuccine shirataki ze względu na jego grubszą teksturę:

Pokrój cebulę (lub inne algi według własnego uznania) i podsmaż ją z poszatkowaną marchewką, pokrojoną kapustą i grzybami. Doprawić solą do smaku. Na tym etapie odcedź i opłucz jedno opakowanie shirataki, a następnie dodaj je do patelni. Shirataki wydzielają sporo płynu, ponieważ są przechowywane w wodzie, więc poświęć chwilę na odgotowanie płynu, aż patelnia będzie sucha. Dodaj łyżkę stołową sake, łyżeczkę sosu sojowego (lub więcej do smaku) i kontynuuj gotowanie, aż shirataki wchłonie przyprawy. Na wierzchu usmaż jajko, a na koniec posyp płatkami bonito. Nie krępuj się bawić z przyprawami; to danie jest również pyszne z Worcestershire zamiast soi.

Gotuj na wolnym ogniu

Chociaż klasycznie dodaje się shirataki do takich dań jak sukiyaki i oden, makaron ten można również wykorzystać do innych potraw, w których chcemy dodać tekstury do aromatycznego bulionu. W takich zastosowaniach polecam używanie klasycznego (nietofu) shirataki ze względu na jego bardziej przyjemną w dotyku teksturę. Na przykład, możesz nawet użyć shirataki w sosie pomidorowym, pod warunkiem, że zadbasz o to, by odsączone i opłukane shirataki dusić w sosie przez co najmniej pięć minut, tak by mogły wchłonąć smaki.

Schładzaj

Choć shirataki to danie, które najlepiej smakuje gotowane na wolnym ogniu z innymi smakami, to jednak doskonale nadaje się do przygotowania na zimno, ponieważ jest tak rozkosznie śliskie i jedwabiste. W tym stylu użyj cieńszego spaghetti shirataki z tofu, aby sos mógł łatwiej doprawić makaron. Po blanszowaniu shirataki przez co najmniej minutę w gorącej wodzie, odcedź je i ostudź, płucząc w zimnej wodzie. Teraz nałóż na shirataki wybrane przez siebie składniki, takie jak kimchi, pokrojony ogórek, gotowane jajko, nori i sos sezamowy; wasabi, starty imbir, wakame i mentsuyu (baza do zupy na bazie dashi); lub pokrojone rzodkiewki, natto, ponzu i odrobinę nasion sezamu.

Kiedy raz posmakujesz dokładnie przyprawionego makaronu shirataki, naprawdę nie ma już odwrotu. Diety są kapryśne, ale shirataki jest niezmienne.