To było piekielne kilka lat dla pracowników restauracji. Więc, w teorii, chcąc publicznie uhonorować gospodarzy, barmanów i serwerów, którzy utrzymywali nas karmione i upojone przez pandemię wydaje się jak wielki ruch. Ale podczas gdy pomysł na te nagrody jest ekscytujący i inny, pracownicy restauracji nie są zachwyceni tym, kto za nimi stoi.
3 sierpnia Yelp ogłosił nagrody Servies. Są to „pierwsze w historii nagrody poświęcone wyłącznie pracownikom restauracji” pracującym w Stanach Zjednoczonych, platforma generowania recenzji przez użytkowników ogłosiła poprzez wpis na blogu. Zgłoszenia są już otwarte i każdy może nominować kandydatów do nagród. Finaliści zostaną wybrani przez panel sędziowski w oparciu o pewne (całkowicie policzalne) kryteria, w tym „elastyczność, pozytywność, niezawodność i zapamiętywalność” Publiczność może głosować na swoich ulubionych nominowanych w ciągu dwóch tygodni we wrześniu.
Zwycięzcy mają być ogłoszeni gdzieś w październiku i otrzymają to, co Yelp opisuje jako „nagrodę życia” Przekłada się to na elektroniczną kartę podarunkową Visa z doładowaniem w wysokości 3000 dolarów; parę antypoślizgowych butów roboczych od Snibbsa; oraz złote trofeum przedstawiające muskularnie wyglądający palec wskazujący balansujący trzema talerzami obiadowymi, projekt, który wywołałby stres u każdego serwera.
Wiadomość ta spotkała się ze zbiorowym przewróceniem oczami przez samych ludzi, których Yelp ma nadzieję nagrodzić. Z pracowników restauracji, z którymi rozmawiałem dla tego kawałka, większość widzi platformę recenzji jako jedną z trzech rzeczy: szkodliwe dla przemysłu i jego pracowników, rodzaj nieistotne, lub obu. Pomysł, że te nagrody będą istnieć jest w porządku-ważne, nawet. Ale pomysł, że będą one przyznawane przez Yelp jest oksymoroniczny. Wiesz, jak pewna międzynarodowa nagroda pokojowa ufundowana przez tego samego faceta, który wynalazł dynamit.
Nagroda dla Najlepszego Gospodarza – dla „tych, którzy zachowują spokój, gdy klient się skarży” – ignoruje fakt, że ci sami dinery mogą równie dobrze pójść do domu i napisać druzgocące recenzje na Yelp. Nagroda Best Vibe – dla „kolegi z zespołu, który potrafi wywołać uśmiech na każdej twarzy” – nie uwzględnia ostatniego zalewu złych zachowań klientów w restauracjach. A Best Hustle – członek zespołu, który nigdy nie mruga okiem, „gdy sprawy przybierają zbyt szalony obrót” – wydaje się być ślepy na fakt, że personel front-of-house ucieka z branży w dużych ilościach, ponieważ… sprawy przybierają zbyt szalony obrót.
Yelp nie jest dla ludzi, którzy pracują w restauracjach, jest dla ludzi, którzy do nich chodzą, mówi Connie Wang, 44-letnia właścicielka, gospodarz i serwowaczka w Jackrabbit Filly w Charleston, w Południowej Karolinie. „Znam bardzo niewielu właścicieli lub pracowników, którzy faktycznie czytają swoje recenzje na Yelp”, mówi. „To po prostu zbyt demoralizujące”.
Gdyby został nominowany, Rashaad Jones, 37-letni były kapitan w Eleven Madison Park w Nowym Jorku, mówi, że odrzuciłby nagrodę od Yelp. Jones nie wyobraża sobie, aby którykolwiek z jego kolegów przyjął Servie – przede wszystkim dlatego, że pochodzi ona z platformy, która nie jest uważana za przyjaciela branży. „Yelp nikomu nie pomaga” – mówi. „Musimy się od niego odsunąć”.
Pracownicy restauracji nie oczekują, że Yelp naprawi wielkie wyzwania ich branży – ani nie jest to to, co obiecują te nagrody. Ale niektóre z kategorii czytać jako całkiem ton głuchy, zwłaszcza w czasie, gdy personel żywności są częściej znosząc nieuprzejmy i uprawnionych klientów, ich wskazówki wydają się być coraz gorzej, a braki kadrowe sprawiają, że codzienna praca harówka dla pracowników nadal pokazując się codziennie. Na tym tle, „nagroda życia” Yelp wygląda trochę głupio.
Pracownicy potrzebują opieki zdrowotnej, 401(k)s, wyższych pensji, płatnego czasu wolnego i dni chorobowych. „Nie musimy wiedzieć, który barman ma najbardziej chorą fedorę” – mówi Carson Hiner, 28-letni pracownik obsługi i kupiec piwa we Fradei na Brooklynie. W Charleston, Wang nie zamierza nominować żadnego ze swoich pracowników. Chociaż uważa, że jej zespół byłby rozgoryczony, gdyby kolega wygrał nagrodę Servie – co byłoby przedmiotem wiecznego żartu. „Na pewno zrobilibyśmy im plakaty lub koszulki na przyjęcie dla pracowników.
To nie pierwszy raz, kiedy nieco kontrowersyjny obszar nagród kulinarnych, takich jak James Beards i lista 50 najlepszych restauracji świata, został skrytykowany za brak wyczucia. Nie ma wątpliwości, że powinniśmy uznać ciężko pracujących ludzi, którzy stanowią podstawę wielkich przyjemności naszego życia. I prawdopodobnie zespół marketingowy Yelp naprawdę pomyślał, że to fajny pomysł. Ale powinniśmy również „rozważyć źródło” nagród za jedzenie, mówi Jones. I może potraktować tę konkretną partię z dozą jednogwiazdkowego sceptycyzmu.